Gliwice, ul. Daszyńskiego 154 + 48 609 963 370

MONITORING TERAPEUTYCZNY- jak działa?

edi-libedinsky-1bhp9zBPHVE-unsplash
sigmund-OV44gxH71DU-unsplash
mike-fox-Ym301WfcEkE-unsplash
previous arrow
next arrow

Trening umiejętności społecznych (TUS), to zajęcia terapeutyczne które mają na celu rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci. Metodę TUS stosuje się po to, aby pokazać uczestnikom, że mogą zbudować wartościowe relacje z rówieśnikami, znaleźć wspólny język z osobami dorosłymi i lepiej radzić sobie w sytuacjach społecznych na terenie domu, przedszkola i szkoły. Przykładowe umiejętności rozwijane podczas terapii TUS: kompetencje emocjonalne, znajomość i poszanowanie norm społecznych, doskonalenie komunikacji interpersonalnej, rozwijanie teorii umysłu, samopoznanie i samoświadomość, umiejętność współpracy w grupie, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, radzenie sobie w sytuacji ekspozycji społecznej, podnoszenie samooceny, nawiązywanie nowych znajomości, inicjowanie i podtrzymywanie interakcji, ćwiczenie asertywności i wyznaczania granic osobistych. Praca grupowa ma tę zaletę, że pozwala przećwiczyć dane umiejętności wśród innych dzieci.

Czasem zdarza się, że potrzeby terapeutyczne dziecka w danym momencie wykraczają poza możliwości przepracowania problemu w grupie. Wtedy rodzic i dziecko mają możliwość zajęcia się tą trudnością podczas konsultacji indywidualnej.

Jak to robimy w CT SENS? 

  • W pracy metodą TUS ważne jest to, aby rozpocząć od oceny poziomu funkcjonowania dziecka, dostosować plan terapii do jego możliwości – tym zajmujemy się w czasie konsultacji psychologicznej kwalifikującej do grupy.
  • Ważne, aby trenować regularnie i pod okiem odpowiednio przygotowanego terapeuty TUS i/lub psychologa. Spotkania terapeutyczne odbywają się co tydzień. Prowadzone są przez dwóch terapeutów. We współpracy między dzieckiem, a terapeutami grupowymi TUS, ważne jest obserwowanie zmian od spotkania do spotkania. Można to robić za pomocą monitorowania współpracy terapeutycznej.
  • Monitoring terapeutyczny to konsultacja indywidualna z psychologiem (podzielona na część dla rodzica i część dla dziecka), trwająca łącznie około 50 minut. Podczas takiej wizyty rodzic może porozmawiać z psychologiem o obserwowanych u dziecka zmianach, uzyskać dla siebie wsparcie. W skrócie, to idea „informacji zwrotnych” jako narzędzia ulepszania współpracy grupowej. Wasze (rodzica i dziecka) bieżące opinie zbierane podczas każdego spotkania będą mówić nam czy jesteśmy na dobrej drodze, czy może potrzebujemy zmienić coś lub włączyć inne formy terapii, rozwiązania, żeby pomóc dziecku osiągnąć założone cele. Aby nie przegapić właściwego momentu na zmianę.
  • Konsultacja w ramach monitoringu terapeutycznego/koordynacji służy również zadbaniu o indywidualne cele terapeutyczne, które nie są możliwe do zatroszczenia się jedynie w trybie terapii grupowej. Są to indywidualne trudności w obrębie dziecka czy rodziny. 
  • Monitoring psychologiczny odbywa się systematycznie – raz na ok. 8 tygodni.
  • Psychologiem koordynującym pracę grupową dziecka zazwyczaj jest ten psycholog, który kwalifikował dziecko do grupy terapeutycznej, czyli osoba, którą już znacie.

W innym wypadku zgłoszone informację są przekazywane psychologowi CT Sens pełniącemu rolę koordynatora. Wzbogaca  to dobrą współpracę w zespole terapeutycznym.

  • Metody monitorowania zjawisk związanych z przebiegiem i efektami współpracy terapeutycznej służą także współpracy terapeutów grupowych i psychologa w celu zapewnienia dziecku najbardziej efektywnej pomocy. Wyniki tego monitorowania omawiane są między terapeutami w trybie ciągłym i wykorzystywane do ulepszania współpracy.
  • Z tegoż względu Zespół psychologów i terapeutów grupowych systematycznie spotyka się,  by omówić istotę kwestie pracy grupowej.
  • W naszym ośrodku terapeutycznym od pięciu lat wdrażamy tę praktykę. Informacje zwrotne związane z monitorowaniem terapii przyczyniają się do poprawy efektywności terapii.

Podstawowe cele monitorowania współpracy terapeutycznej, to:

  • Zwiększenie zaangażowania dziecka i rodzica we współpracę terapeutyczną;
  • Możliwość uzyskania wsparcia i porady w zakresie nieobejmującym pracy grupowej;
  • Zaopiekowanie indywidualnych  celów terapeutycznych (trudności w obrębie dziecka i/lub rodziny);
  • Uzyskanie przez psychologa bieżących informacji zwrotnych od dziecka i jego rodzica
    na temat przebiegu spotkań terapeutycznych oraz tego co się dzieje pomiędzy spotkaniami;
  • Systematyczne wprowadzanie do komunikacji między pacjentami a psychologiem/terapeutami grupowymi treści związanych z monitoringiem.

Także terapeuci grupowi, dzięki wymianie informacji zwrotnych z psychologiem koordynującym, uzyskują więcej możliwości do rozszerzania swej orientacji w zakresie wpływu terapii TUS
na aktualny sposób funkcjonowania pacjenta.

Widzimy ogromny SENS w pracy zespołowej.  Terapia nie kończy się z chwilą zamknięcia gabinetu grupowego.

Oczywiście pracujemy zachowując tajemnicę zawodową w oparciu o kodeks etyczny zawodu psychologa PTP.