Diagnoza psychologiczna to proces, który pozwala zrozumieć i znaleźć źródło trudności, z którymi boryka się dziecko. Dzięki diagnozie można dowiedzieć się w jaki sposób najlepiej pomóc dziecku.
Kiedy udać się na diagnozę do psychologa?
O konsultacji z psychologiem warto pomyśleć, kiedy niepokoi nas coś w zachowaniu dziecka. Może to być na przykład nagła zmiana w zachowaniu, trudności w kontaktach z dorosłymi czy rówieśnikami lub problemy z koncentracją. Diagnoza może być pomocna również, kiedy to rodzic nie jest pewny jak postępować z dzieckiem lub poszukuje informacji jak mu pomóc.
Sygnały kiedy warto rozważyć diagnozę psychologiczną:
- Trudności w nauce
- Problemy w relacjach z rówieśnikami
- Trudności emocjonalne takie jak: wybuchy złości, płaczu, które trudno zatrzymać
- Nadmierna aktywność, impulsywność, trudność z „usiedzeniem w miejscu”
- Ograniczony kontakt i reagowanie na polecenia
- Zgłaszanie przez nauczyciela problemów w szkole
Po diagnozę psychologiczną udajemy się, gdy chcemy poznać:
- Poziom rozwoju intelektualnego i zdolności percepcyjne dziecka
- Poziom rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Występowanie trudności w nauce
- Mocne i słabe strony
Diagnoza spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera)
Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów. Zespół diagnostyczny CT SENS składa się z doświadczonych specjalistów w diagnozowaniu ASD, a diagnoza prowadzona jest w oparciu o najwyższe standardy zbierania wywiadu na temat dotychczasowego rozwoju, prowadzenia obserwacji i stawiania rozpoznania.
Do ukończenia procesu diagnostycznego konieczna jest konsultacja z lekarzem psychiatrą poza naszym centrum.
Diagnoza dzieci (do 18 r.ż.) w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
Celem postępowania diagnostycznego jest potwierdzenie bądź wykluczenie u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu. Jeśli w trakcie procesu diagnozowania zaobserwowane zostaną objawy wskazujące na inne lub dodatkowe problemy zdrowotne/rozwojowe/psychiczne, wówczas rodzice otrzymują taką informację wraz ze wskazówkami, jakie jest zalecane dalsze postępowanie i gdzie mogą szukać pomocy.
Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:
Spotkanie wstępne, bez udziału dziecka, na którym jeszcze nie prowadzimy diagnozy. Najważniejszym elementem jest tutaj wywiad z rodzicami, prowadzony w celu zebrania informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka, obserwowanych przez rodziców trudnościach i mocnych stronach dziecka, problemach zdrowotnych itp.
W trakcie tej konsultacji przekazujemy w razie potrzeby dodatkowe kwestionariusze do wypełnienia przez rodziców i ewentualnie nauczyciela – np. ASRS. Rodzice proszeni są o dostarczenie na tą wizytę dokumentacji: kserokopii aktualnych wyników badań zdrowia dziecka, jeżeli posiadają – wcześniejszych wyników badań EEG, TK, RM, badania słuchu, wypisów ze szpitala, aktualnej opinii z placówki, w której przebywa dziecko (żłobek, przedszkole, szkoła), opinii z innych miejsc, do których uczęszcza na zajęcia, opinii psychologicznych. Po pierwszej konsultacji zapoznajemy się z dokumentacją medyczną dziecka. Czas trwania: 50-60 minut Cena: 180złTo już element diagnozy. Podczas tego spotkania rodzic nie jest obecny w gabinecie (jeśli nie ma ku temu przeciwwskazań). Spotkanie ma charakter rozmowy i zabawy – celem jest obserwacja swobodna dziecka, ocena jego aktualnego poziomu rozwoju, umiejętności komunikacyjnych (w celu dobrania odpowiedniego arkusza obserwacji ADOS).
W trakcie tego spotkania wykonujemy również dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD. Podczas tego spotkania staramy się również nawiązać kontakt z dzieckiem, aby przy kolejnej wizycie czuło się bezpieczniej. Czas trwania: 50-60 minut Cena: 180złObserwacja przeprowadzoną przez specjalistę z wykorzystaniem protokołu ADOS-2. W trakcie badania dziecko wykonuje różne zadania (głównie polegające na zabawie), wszystkie zachowania są notowane i oceniane według jednolitych protokołów.
Rodzaj zadań dostosowany jest do poziomu umiejętności dziecka. Rodzic jest obecny/nieobecny w pokoju w zależności od wybranego przez diagnostę modułu badania.
Czas trwania: 60 minut
Cena: 400zł
W trakcie tego spotkania wykonujemy dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 200złRozmowa z rodzicami, bez udziału dziecka, podsumowująca cały proces diagnostyczny i jego wyniki. Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują opinię z opisem funkcjonowania dziecka w trakcie diagnozy i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz ze wstępnymi wskazówkami dotyczącymi pracy z dzieckiem i zaleceniami do dalszego postępowania. Czas oczekiwania na opinię wynosi 3-4 tygodnie od ostatniego spotkania z dzieckiem.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 150zł Sporządzenie opinii z zaleceniami bez spotkania na omówienie: 100złDiagnoza osób dorosłych (od 18 r.ż.)
zapisy na diagnozę dla osób dorosłych na razie są wstrzymane
Diagnoza ta skierowana jest do osób dorosłych (od ukończenia 18 roku życia), które doświadczają różnego rodzaju problemów w codziennym życiu, przede wszystkim w sferze relacji społecznych, porozumiewania się z innymi ludźmi oraz w sferze zainteresowań i sposobu myślenia. Celem konsultacji jest ocena aktualnego funkcjonowania danej osoby pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera).
Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:
Wywiad psychologiczny z udziałem osoby badanej, podczas którego zbierane są informacje, dotyczące jej aktualnego funkcjonowania w życiu codziennym: w sferze osobistej, towarzyskiej, zawodowej. Osoby badane proszone są o dostarczenie na tą wizytę dokumentacji, jeżeli posiadają: wyników badań psychologicznych, neuropsychologicznych, psychiatrycznych, czy neurologicznych, kserokopii aktualnych wyników badań zdrowia, wyników badań EEG, TK, RM, badania słuchu, wypisów ze szpitala, wcześniejszych opinii z placówek edukacyjnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej z okresu dziecięcego, opinii z innych miejsc. Po pierwszej konsultacji zapoznajemy się z dokumentacją medyczną pacjenta.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 180złWywiad psychologiczny z udziałem rodzica, opiekuna, partnera życiowego osoby badanej lub innej osoby, która znała osobę badaną w dzieciństwie, podczas którego zbierane są informacje dotyczące wczesnego rozwoju osoby badanej jako dziecka (np. w sferze rozwoju mowy, rozwoju psychoruchowego, obserwowanych trudności w zachowaniu, radzenia sobie pod względem edukacyjnym i społecznym, itp.) – to spotkanie w miarę dostępności terminów może odbyć się tego samego dnia, co wywiad wstępny z osobą badaną.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 180złObserwacja przeprowadzoną przez specjalistę z wykorzystaniem protokołu ADOS-2.
Czas trwania: 60 minut
Cena: 400zł
W trakcie tego spotkania wykonujemy dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę osoby badanej w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD. Spotkanie może obejmować badania kwestionariuszowe, próby kliniczne, testy psychologiczne i neuropsychologiczne, itp.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 200złRozmowa podsumowująca cały proces diagnostyczny i jego wyniki. Po zakończeniu procesu diagnostycznego osoba badana otrzymuje opinię z opisem funkcjonowania i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz z ewentualnymi zaleceniami do dalszego postępowania. Czas oczekiwania na opinię wynosi 3-4 tygodnie od ostatniego spotkania.
Czas trwania: 50-60 minut Cena: 150zł Sporządzenie opinii z zaleceniami bez spotkania na omówienie: 100zł