Gliwice, ul. Daszyńskiego 154 + 48 609 963 370
Block
DIAGNOZA SPEKTRUM AUTYZMU
ADOS-2
DIAGNOZA DZIECI
do 18rż.
DIAGNOZA DOROSŁYCH
od 18rż.
zapisy wstrzymane
CYKL SPOTKAŃ
4-5 wizyt
OPINIA Z DIAGNOZY
z zaleceniami

DIAGNOZA SPEKTRUM AUTYZMU (w tym zespołu Aspergera)

Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów. Zespół diagnostyczny CT SENS składa się z doświadczonych specjalistów w diagnozowaniu ASD, a diagnoza prowadzona jest w oparciu o najwyższe standardy zbierania wywiadu na temat dotychczasowego rozwoju, prowadzenia obserwacji i stawiania rozpoznania.

Do ukończenia procesu diagnostycznego konieczna jest konsultacja z lekarzem psychiatrą poza naszym centrum.

Co to jest „ADOS-2”?

ADOS-2 jest jednym z najpopularniejszych i najwyżej cenionych narzędzi do rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu na świecie. Charakteryzuje się wysokimi parametrami psychometrycznymi. Został przetłumaczony na ponad 20 języków i jest z powodzeniem stosowany w wielu krajach Europy, obu Amerykach, Australii oraz Azji.

Narzędzie to składa się z 5 Modułów zróżnicowanych pod względem adekwatności i poziomu zaawansowania prób dla osób w różnym wieku, o różnym poziomie złożoności wypowiedzi i dojrzałości społecznej. Przed badaniem spotykamy się z osobą badaną, żeby ją poznać i wybrać najlepszy wariant narzędzia (szczegółowy opis przebiegu diagnozy poniżej).

ADOS-2, to częściowo ustrukturalizowany, wystandaryzowany protokół obserwacji, wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie komunikacji społecznej, zabawy oraz ograniczonych i powtarzalnych zachowań. Diagnosta obserwuje zachowanie osoby badanej w różnych próbach i robi notatki według precyzyjnych kryteriów kodowania i algorytmów diagnostycznych.

Z perspektywy osoby badanej ADOS-2, to po prostu zestaw zabaw i zadań, czasem rozmów na określony temat. Nie ma tu złych odpowiedzi, nie ma znaczenia perfekcyjne wykonanie zadania. Ważne jest to, w jaki sposób osoba badana podchodzi do poszczególnych zadań. Nie trzeba w żaden sposób przygotowywać się do badania.

Diagnoza dzieci (do 18 r.ż.) w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)

Celem postępowania diagnostycznego jest potwierdzenie bądź wykluczenie
u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu. Jeśli w trakcie procesu diagnozowania zaobserwowane zostaną objawy wskazujące na inne lub dodatkowe problemy zdrowotne/rozwojowe/psychiczne, wówczas rodzice otrzymują taką informację wraz ze wskazówkami, jakie jest zalecane dalsze postępowanie i gdzie mogą szukać pomocy.

Diagnozujemy osoby w wieku od 12 miesięcy życia do 18 roku życia.

Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest spełnienie przez dziecko kryteriów udziału w badaniu:

  • dziecko musi mieć ukończone min. 12 miesięcy życia;
  • jest w stanie swobodnie chodzić;
  • jego umiejętność widzenia i słyszenia pozwala na przeprowadzenie z nim prób zgodnie z protokołem badania;

oraz wyrażenie przez rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usuwane ze zbioru danych o dziecku po zakończeniu procesu diagnostycznego lub wcześniej, jeśli rodzice zrezygnują z kontynuowania postępowania diagnostycznego na wcześniejszym etapie. Jeśli przeprowadzenie obserwacji zgodnie z protokołem ADOS-2 byłoby niemożliwe, wówczas obserwacja zostanie przeprowadzona w oparciu o specjalnie opracowany zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD.

Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:

Spotkanie wstępne, bez udziału dziecka, na którym jeszcze nie prowadzimy diagnozy. Najważniejszym elementem jest tutaj wywiad z rodzicami, prowadzony w celu zebrania informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka, obserwowanych przez rodziców trudnościach i mocnych stronach dziecka, problemach zdrowotnych itp.

W trakcie tej konsultacji przekazujemy w razie potrzeby dodatkowe kwestionariusze do wypełnienia przez rodziców i ewentualnie nauczyciela – np. ASRS.

Rodzice proszeni są o dostarczenie na tą wizytę dokumentacji: kserokopii aktualnych wyników badań zdrowia dziecka, jeżeli posiadają – wcześniejszych wyników badań EEG, TK, RM, badania słuchu, wypisów ze szpitala, aktualnej opinii z placówki, w której przebywa dziecko (żłobek, przedszkole, szkoła), opinii z innych miejsc, do których uczęszcza na zajęcia, opinii psychologicznych. Po pierwszej konsultacji zapoznajemy się z dokumentacją medyczną dziecka.



Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 180zł

To już element diagnozy. Podczas tego spotkania rodzic nie jest obecny 
w gabinecie (jeśli nie ma ku temu przeciwwskazań). Spotkanie ma charakter rozmowy i zabawy – celem jest obserwacja swobodna dziecka, ocena jego aktualnego poziomu rozwoju, umiejętności komunikacyjnych (w celu dobrania odpowiedniego arkusza obserwacji ADOS).

W trakcie tego spotkania wykonujemy również dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD. Podczas tego spotkania staramy się również nawiązać kontakt z dzieckiem, aby przy kolejnej wizycie czuło się bezpieczniej.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 180zł

Obserwacja przeprowadzoną przez specjalistę z wykorzystaniem protokołu 
ADOS-2. W trakcie badania dziecko wykonuje różne zadania (głównie polegające na zabawie), wszystkie zachowania są notowane i oceniane według jednolitych protokołów.

Rodzaj zadań dostosowany jest do poziomu umiejętności dziecka. Rodzic jest obecny/nieobecny w pokoju w zależności od wybranego przez diagnostę modułu badania. 


Czas trwania: 60 minut


Cena: 400zł

W trakcie tego spotkania wykonujemy dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 200zł

Rozmowa z rodzicami, bez udziału dziecka, podsumowująca cały proces diagnostyczny i jego wyniki. Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują opinię z opisem funkcjonowania dziecka w trakcie diagnozy i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz ze wstępnymi wskazówkami dotyczącymi pracy z dzieckiem i zaleceniami do dalszego postępowania. Czas oczekiwania na opinię wynosi 3-4 tygodnie od ostatniego spotkania z dzieckiem.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 150zł

Sporządzenie opinii z zaleceniami bez spotkania na omówienie: 100zł

Diagnoza osób dorosłych (od 18 r.ż.)

Diagnoza ta skierowana jest do osób dorosłych (od ukończenia 18 roku życia), które doświadczają różnego rodzaju problemów w codziennym życiu, przede wszystkim w sferze relacji społecznych, porozumiewania się z innymi ludźmi oraz w sferze zainteresowań i sposobu myślenia. Celem konsultacji jest ocena aktualnego funkcjonowania danej osoby pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera).

Na podstawie informacji zebranych z bezpośredniej obserwacji i badania pacjenta oraz osób bliskich osobie badanej (najlepiej takich, które znały osobę badaną w dzieciństwie, rodzice, rodzeństwo, partner) zespół specjalistów doświadczonych w diagnozowaniu nastolatków i osób dorosłych w kierunku ASD poznają sposób funkcjonowania osoby badanej, analizują dostarczoną dokumentację medyczną, przeprowadzają ustrukturyzowane badanie (z wykorzystaniem badania ADOS-2, innych narzędzi dedykowanych do oceny zaburzeń ze spektrum autyzmu, kwestionariuszy osobowości) i dokonują oceny zgromadzonych informacji w celu postawienia ostatecznego rozpoznania.

Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest umiejętność widzenia i słyszenia pozwalająca na przeprowadzenie prób zgodnie z protokołem badania oraz wyrażenie zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usuwane ze zbioru danych po zakończeniu procesu diagnostycznego lub wcześniej, jeśli osoba badana zrezygnuje z kontynuowania postępowania diagnostycznego na wcześniejszym etapie. Jeśli przeprowadzenie obserwacji zgodnie z protokołem ADOS-2 byłoby niemożliwe, wówczas obserwacja zostanie przeprowadzona w oparciu o specjalnie opracowany zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę pacjenta w różnych obszarach rozwojowych, głównie pod kątem ASD.

Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:

Wywiad psychologiczny z udziałem osoby badanej, podczas którego zbierane są informacje, dotyczące jej aktualnego funkcjonowania w życiu codziennym: w sferze osobistej, towarzyskiej, zawodowej. Osoby badane proszone są o dostarczenie na tą wizytę dokumentacji, jeżeli posiadają: wyników badań psychologicznych, neuropsychologicznych, psychiatrycznych, czy neurologicznych, kserokopii aktualnych wyników badań zdrowia, wyników badań EEG, TK, RM, badania słuchu, wypisów ze szpitala, wcześniejszych opinii z placówek edukacyjnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej z okresu dziecięcego, opinii z innych miejsc. Po pierwszej konsultacji zapoznajemy się z dokumentacją medyczną pacjenta.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 180zł

Wywiad psychologiczny z udziałem rodzica, opiekuna, partnera życiowego osoby badanej lub innej osoby, która znała osobę badaną w dzieciństwie, podczas którego zbierane są informacje dotyczące wczesnego rozwoju osoby badanej jako dziecka (np. w sferze rozwoju mowy, rozwoju psychoruchowego, obserwowanych trudności w zachowaniu, radzenia sobie pod względem edukacyjnym i społecznym, itp.) – to spotkanie w miarę dostępności terminów może odbyć się tego samego dnia, co wywiad wstępny z osobą badaną.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 180zł

OObserwacja przeprowadzoną przez specjalistę z wykorzystaniem protokołu ADOS-2. 


Czas trwania: 60 minut


Cena: 400zł

W trakcie tego spotkania wykonujemy dodatkowe testy lub zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę osoby badanej w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD. Spotkanie może obejmować badania kwestionariuszowe, próby kliniczne, testy psychologiczne i neuropsychologiczne, itp.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 200zł

Rozmowa podsumowująca cały proces diagnostyczny i jego wyniki. Po zakończeniu procesu diagnostycznego osoba badana otrzymuje opinię z opisem funkcjonowania i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz z ewentualnymi zaleceniami do dalszego postępowania. Czas oczekiwania na opinię wynosi 3-4 tygodnie od ostatniego spotkania.

Czas trwania: 50-60 minut


Cena: 150zł

Sporządzenie opinii z zaleceniami bez spotkania na omówienie: 100zł

Kto poprowadzi diagnozę?

Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ze specjalnością wychowawczo-kliniczną dzieci i młodzieży oraz kliniczno-sądową. Ukończyła Studium Terapii Dzieci i Młodzieży Dolnośląskiego Centrum Psychoterapii we Wrocławiu. Certyfikowany diagnosta ADOS-2 (diagnoza spektrum autyzmu). Ukończyła studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego oraz kurs dla profesjonalistów uprawniający do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych według programu Szkoły dla Rodziców i Wychowawców. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gliwicach, w Punkcie Interwencji Kryzysowej, gdzie udzielała pomocy psychologicznej osobom znajdującym się w kryzysie, dzieciom oraz rodzinom zastępczym, prowadziła szkolenia dla rodzin zastępczych, a także w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Bytomiu oraz w Centrum Terapii i Wspomagania Rozwoju Focus. W CT Sens zajmuje się diagnozą dzieci i osób dorosłych (szczególnie w kierunku spektrum autyzmu), prowadzeniem terapii psychologicznej dla dzieci i młodzieży, wsparciem psychologicznym rodziców, poradnictwem, współprowadzeniem grup terapeutycznych dla młodzieży oraz koordynowaniem pracy zespołu w zakresie organizacji i prowadzenia grup terapeutycznych. Stale poszerza swój warsztat pracy w oparciu o nowe doświadczenia zawodowe i szkolenia. Uczestniczyła w ponad 60-ciu szkoleniach i konferencjach z zakresu rozwoju psychospołecznego dzieci, zaburzeń więzi, zaburzeń okresu dziecięcego i adolescencji w tym w licznych szkoleniach dotyczących spektrum autyzmu.