Integracja Sensoryczna
Czym jest ASI
Integracja Sensoryczna Ayres
(Ayres Sensory Integration®, ASI) jest ugruntowanym i ciągle rosnącym obszarem
oddziaływań terapeutycznych. Metoda opracowana przez dr A. Jean Ayres,
terapeutkę zajęciową, psycholog, neurobiolog jest podejściem terapeutycznym,
które początkowo okazało się skuteczne w pracy dziećmi z trudnościami w uczeniu
się i zachowaniu. Od tamtej pory ASI pojawia się również jako praktyka
terapeutyczna oparta na dowodach (evidence-based practice) w terapii dzieci i
młodzieży.
Terapia integracji sensorycznej jest szeroko stosowana u osób z różnymi
wyzwaniami rozwojowymi, niepełnosprawnościami i w różnych grupach wiekowych. Musi
być jednak poprzedzona rzetelną diagnozą.
Integracja sensoryczna:
- To podświadomy proces zachodzący w mózgu (bez udziału świadomości)
- Porządkuje informacje pobrane przez zmysły (propriocepcja, przedsionek, wzrok, słuch, węch, smak)
- Nadaje znaczenia temu, co jest doświadczane przez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić ( np. słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasu z zewnątrz)
- Pozwala działać celowo i reagować na doświadczane sytuacje, tzw. reakcje adaptacyjne
- Tworzy fundamenty edukacji i funkcjonowania społecznego
Układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy, to trzy podstawowe układy sensoryczne. Układy te ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi układami sensorycznymi – słuchowym, wzrokowym i smakowo-zapachowym. M.in. od współpracy tych wszystkich układów zależy prawidłowe funkcjonowanie w otaczającym nas świecie. Jeśli jednak mózg z pewnych względów nie radzi sobie z integracją bodźców ma to ogromny wpływ na jakość życia, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne, zdolności edukacyjne oraz samoregulacyjne.
Jak pracujemy
W naszym centrum pracujemy w oparciu o międzynarodowe standardy Integracji Sensorycznej Ayres (Ayres Sensory Integration®- ASI). Korzystamy z wytycznych ASI® Fidelity Measure więcej tutaj oraz tutaj: artykułu ang. Przeprowadzamy ustandaryzowaną diagnozę z wykorzystaniem norm i najnowszych testów diagnostycznych (SIPT, EASI, SPM™). Konsultujemy się w zespole fizjoterapeuta-psycholog-logopeda. W razie potrzeby konsultujemy się z lekarzami.
Do pełnej opinii dołączamy plan terapii, a także dostosowanie warunków sensorycznych w domu i szkole. Sensowna jest współpraca ze szkołą, aby zapewnić spójne oddziaływania. Nasza sala ma ponad 70 m2 i spełnia standardy metody SI, tj. sprzęt terapeutyczny, bezpieczeństwo i praca dwóch terapeutów jednocześnie.
Objawy
Diagnoza i terapia
Przeprowadzamy ustandaryzowaną diagnozę z wykorzystaniem norm inajnowszych testów diagnostycznych i kwestionariuszy (SIPT, EASI*, SPM™). Konsultujemysię w zespole fizjoterapeuta-psycholog-logopeda-lekarz.
Do pełnej opinii dołączamy plan terapii, a także dostosowanie warunków sensorycznych w domu i szkole. Sensowna jest współpraca ze szkołą, aby zapewnić spójne oddziaływania. Diagnoza Integracji sensorycznej SI Gliwice
Diagnoza Integracji Sensorycznej to 3 spotkania.
*Planowana data opublikowania Testów EASI to 3 kwartał 2020 r.
ASI® Fidelity Measure
W naszym centrum pracujemy zgodnie z dziesięcioma założeniami ASI® Fidelity Measure. Terapia Integracji Sensorycznej Ayres (ASI®) ma miejsce kiedy jest spełnione co najmniej 8 z 10 punktów opisanych w tabeli poniżej:
Główne elementy procesu | Opis zachowania i postawy terapeuty |
Dostarcza możliwości sensorycznych | Przedstawia dziecku możliwości różnych doświadczeń sensorycznych, które obejmują: doświadczenia dotykowe, przedsionkowe i / lub proprioceptywne; interwencja/terapia obejmuje więcej niż jedną modalność sensoryczną (min 2 z 3 wyżej wymienionych) |
Dostarcza właściwe wyzwania (just the right challenges) | Dopasowuje aktywności dziecka tak, aby przedstawić wyzwania, które nie są ani zbyt trudne ani zbyt łatwe. Tak by wywołać reakcje adaptacyjne dziecka na wyzwania sensoryczne oraz praksji |
Współpracuje przy wyborze aktywności | Traktuje dziecko jako aktywnego współpracownika w procesie terapii, umożliwiając mu sprawowanie pewnej kontroli nad wyborem aktywności; nie określa harmonogramu działań niezależnie od dziecka |
Prowadzi w samodzielnej organizacji dziecka | Wspiera i prowadzi samoorganizację zachowania dziecka do podejmowania wyborów i planowania własnego zachowania w takim zakresie, w jakim dziecko jest do tego zdolne; zachęca dziecko do inicjowania i rozwijania własnych pomysłów i planów działań |
Dba o odpowiedni poziom pobudzenia | Upewnia się, że sytuacja terapeutyczna sprzyja osiągnięciu lub utrzymaniu optymalnego poziomu pobudzenia dziecka. Poprzez wprowadzanie zmian w otoczeniu lub w aktywności w celu wspierania: uważności, zaangażowania i komfortu dziecka. |
Tworzy kontekst zabaw | Tworzy kontekst zabaw, opierając się na wewnętrznej motywacji dziecka i czerpaniu radości z aktywności; wspomaga i rozwija zabawy społeczne, motoryczne, z użyciem wyobraźni i przedmiotów. |
Maksymalizuje sukces dziecka | Prezentuje lub modyfikuje aktywność, tak aby dziecko mogło odnieść sukces w wykonaniu jej części lub całości. Aktywność jest odpowiedzią na dane wyzwanie |
Zapewnia bezpieczeństwo fizyczne | Zapewnia dziecku fizyczne bezpieczeństwo przy użyciu odpowiedniego sprzętu zabezpieczającego i terapeutycznego, a także poprzez bliski kontakt i oddziaływania wspomagające. |
Aranżuje pomieszczenie tak by zaangażować dziecko | Organizuje pomieszczenie oraz dostępny sprzęt by motywować dziecko do wyboru i uczestnictwa w wykonywaniu aktywności |
Sprzyja utrzymaniu więzi terapeutycznej | Respektuje emocje dziecka, ma pozytywny stosunek do dziecka, dąży do porozumienia z nim, tworzy atmosferę zaufania i bezpieczeństwa emocjonalnego |